מקלט ציבורי

בעבר, מקלטים נבנו בישראל כמרחבים עמידים שמטרתם להגן על תושבים בשעות בהן נופלים טילים או נשקפות כלפיהם סכנות אחרות.

אולם, לא כל המקלטים שנבנו תוחזקו באופן ראוי וכתוצאה מכך, נוצר בהם בלאי שהפך אותם לבלתי ראויים ולא תקניים בהתאם לדרישות של פיקוד העורף.

באופן כללי, מקלט בנוי מבטון מזוין, חומר חזק ביותר מבין כלל החומרים שמיועדים לבנייה, שכן, מטרתו לשמש כמרחב חזק וממוגן וחסין בפני הדף טילים וכיו"ב.

יחד עם זאת, יש לציין כי לא מעט מקלטים משמשים גם למטרות אחרות, כגון: כמרחב לאחסון, כמקום מפגש, כמבנה למסיבות ועוד.

מקלטים דורשים תחזוקה שוטפת, על מנת שיישארו במיטבם ויהיו ראויים לשמש כמרחב ממוגן ולכן, הזנחה וחוסר תחזוקה נכונה שלהם, עשויה לגרום להם לבלאי מצטבר.

 

מקלטים תת קרקעיים

לרוב, מקלטים נבנים מעל לפני השטח, אך יחד עם זאת, ישנן מקלטים תת קרקעיים שנבנים מתחת לבניין או מתחת לקרע ויש להם פונקציונאליות מסוימת, כגון: מקלטים ששימשו כמחסנים או כמרתפים בבתים וכיו"ב.

יש לציין, כי כאשר מקלטים נבנים מתחת לבניינים, תחזוקתם הינה נדרשת אף יותר, שכן עליהם להכיל את משקל הבניין נמצא עליהם ולהצליח לתמוך בו באופן ממושך.

 

מקורם של בניית מקלטים

בעבר, הוקמה תכנית בניית מקלטים ציבוריים, שהממשלה קידמה וסיפקה עבורה חומרים מתאימים לבנייתם של המקלטים.

מקלטים אלה נבנו תחת פיקוח של קבלנים, קירותיהם של מקלטים אלה כללו עובי של כ 14 אינץ'.

כל מקלטי ציבורי שנבנה חולק לכמה אגפים והיה מיועד לאכלוס של מס' גדול אנשים.

בניית המקלטים בוצעה במהירות, אולם, כמות החומרים והבטון שנדרשו לבנייה החלה להצטמצם בשלב מסוים ולפיכך, קצב הבנייה הואט.

באותה עת, התפשטו שמועות בנוגע לתקריות מסוכנות שהתרחשו בתוך המקלטים הציבוריים שנבנו ולפיכך, הציבור הפסיק לתמוך במקלטים אלה והעדיף לבנות מקלטים פרטיים בתוך הבתים או בסביבתם. 

 

מה כלול בסביבת המקלט?

במהלך בנייה של מקלט, חשוב לוודא שאין מיכל גז בסביבתו, או חומרים דליקים מסוימים, שעלולים לגרום לסכנה עבור השוהים במקלט.

בהתאם לתקנות, התקנת בלוני גז במרחק של פחות משלושה מטרים מהמקלט הינה אסורה ולכן, יש להתקין אותם במרחק שמותר בהתאם לתקנות החוק.

 

כיצד ניתן לשקם ולשפץ מקלט?

מקלטים ישנים לרוב מגיעים למצב של בלאי ולא ראויים לשימוש, אך מצב כזה יכול להיות כהפיך, במידה ומטפלים במקלט באופן נכון.

ניתן לבצע חידוש ושיפו. של מקלט באמצעות כמה פעולות ובאופן זה, להפוך אותו למשופר וראוי לשימוש.

במהלך שיפוץ של מקלט, חשוב להתייחס למערכת החשמל הנמצאת בו וכמו כן, גם למים ולביוב ווודא כי הינו אטום בפני נשק ביולוגי, כימי וכד'. מבחינת חיצוניותו של מקלט, חשוב לדאוג לשילוט חיצוני מואר, שנותן הכוונה לגבי הכניסה למקלט.

במצבים בהם מבצעים שיפוץ פנימי במקלט, יש לשים את הדגש על מעברים שנמצאים בתוך המקלט, שלרוב כוללים: מדרגות נוחות, מאחזי יד שבאמצעותם ניתן לרדת בבטחה למקלט ועוד.

מלבד זאת, יש לוודא כי קיימות גם כניסות חירום, סולמות לטיפוס וכיו"ב.

במסגרת שיפוץ של מקלט, מבוצעות בדיקות שמטרתן לוודא כי אין סדקים או חורים בקירות המקלט או ברצפתו ובנוסף מבוצע סיוד של כלל המקלט, כאשר המטרה בסופו של דבר שיינתן עבור אישור בנוגע לתקינותו.

לאחר שיפוץ פנימי של מקלט ציבורי, יש לנקותו ולארגנו כך שתתאפשר שהייה נוחה בתוכו ולא יישארו בו חפצים או ציוד שעלולים לסכן את האנשים שיכנסו לתוכו.

במסגרת שיפוץ מקלט, נדרשת בדיקה של חלון ודלת ההדף הנמצאת בו וכמו כן, גם של מערכת האינסטלציה, מערכת ניקוז ומשאבות וכיו"ב.

במצבים בהם חסרה במקלט מערכת ביוב, חובה להוסיף לו שירותים כימיים, ראויים לשימוש עבור השוהים במקלט.

באופן דומה, יש להקפיד כי גם מערכות חשמל ותקשורת וכן, מערכות הסינון והאוורור שנמצאות במקלט תהיינה תקינות ועמידות בפני הדף טילים וכד'.

 

מקלט ציבורי

 

לסיכום 

מקלטים ציבוריים נבנו כמרחבים ממוגנים בשטחים ציבוריים ובהמשך גם בשטחים פרטיים.

תקינותו של מקלט תלויה ברמת אחזקתו ובפרמטרים שכלולים בו, אך גם מקלטים ישנים ולא מתוחזקים יכולים להשתקם באמצעות תהליך נכון של שיפוץ.

חברת מיגון טוב מתמחה בבנייה ושיפוץ של מקלטים ציבוריים ובפתרונות מיגון שונים ומציעה עבורכם שירות מקצועי בתחום במחירים אטרקטיביים.

אז מה היה לנו עד עכשיו

חשוב לוודא שאין מיכל גז בסביבתו, או חומרים דליקים מסוימים, שעלולים לגרום לסכנה עבור השוהים במקלט. התקנת בלוני גז במרחק של פחות משלושה מטרים מהמקלט הינה אסורה. היכנסו לאתר למידע המלא.

האחראים לתחזוקת המקלט הציבורי הם הדיירים המתגוררים באותו בניין של המקלט הציבורי. חשוב גם לדאוג לניקיונו של המקלט בעת זמן חירום שיהיה נגיש לרוץ למקלט. למידע נוסף היכנסו לאתר.

בעיקרון הכללי כן, אם המקלט לאחר שיפוץ ובדיקת תקינותו עומד בכל התקנים המחמירים של פיקוד העורף אז אכן הוא ראוי להגנה ומחסה מפני ירי רסיסים והדף. היכנסו לאתר.

לקבלת הצעת מחיר למקלט ציבורי השאירו פרטים בטופס
לוגו מיגון טוב
לייעוץ חינם והצעת מחיר למקלט ציבורי השאירו פרטים ונחזור בהקדם